KENNIS IS   MACHT !
redactie@transporteffect.nl
© 2019 transporteffect. All rights reserved.
Transporteffect

Spinklosstraat 1
6515GC Nijmegen
Magnifying glass with the word new rules on grass background. Selective focus
KENNIS IS   MACHT !
NAAR ONZE ANDERE PAGINA'S E-mail Contact

>AUTOVERLICHTING EN VRACHTWAGENVERLICHTING

Vorige week kondigde de FNV grootste vakorganisatie van Nederland aan dat er 400 banen van de ongeveer 2000 banen moeten verdwijnen.
Buiten het nieuws dat men moet snijden in het personeelsbestand, viel het ons juist op, het aantal personeelsleden dat de FNV heeft !
1650 personeelsleden in vaste dienst en dan nog eens 350 extern.
Dit zijn aantallen wat bij ons ongeloof en verbazing oproept.
Het is algemeen bekend dat vakbonden de laatste decennia voornamelijk collectief te werk gaan en zelfs niet meer voor de individuele man opkomt.
Producten maakt men niet en ze leveren alleen diensten.
Dan kunnen wij er niet omheen om af te vragen waar de mankracht voor nodig is.
En dit zelfs als er 400 personeelsleden verdwijnen.
Wij begrijpen nu waarom de contributie hoog is voor leden.
Ook kunnen we begrijpen als men een verlies van ruim 300.000 leden heeft, dat dit drukt op de inkomsten.
Echter heeft de vakbeweging nog steeds ruim een miljoen leden en als daar nog zoveel mankracht van betaald moet worden en ook nog hoge salarissen van betaald moet worden dan begrijpen we wel dat er te weinig geld is voor de service die ons wordt beloofd ook al is de contributie hoog.
Dat het werk veel energie en tijd kost zijn wij ons al te goed van bewust.
Wij zijn 24/7 ons aan het inzetten voor uw belangen.
Mensen lachen ons vaak uit of toe dat we aan het begin van het jaar uit eigen zak een pot moeten maken om het jaar financieel door te komen.
Maar wij hebben dan ook geen miljoen leden.
Dat collega’s er nog niet eens 2 tientjes voor over hebben om ons te steunen is wel van deze tijd denken wij, ook al mag dit geen excuus zijn.
Ook zal men denken dat we ons toch wel inzetten is ons vermoeden.
Wij antwoorden toch wel en helpen de mensen of men nu lid is of niet.
Onze droom is natuurlijk dat we meer kunnen betekenen voor de sector, echter is dat aan het aantal leden die we moeten hebben.
We zijn zoals bekend een Non-Profit organisatie, dat alles komt terug naar de leden in de acties die ondernomen worden.
Wij hebben een team kleiner dan 10 mensen en als we dus naar de FNV kijken zijn er veel meer mensen nodig, ook al hebben wij maar 1 sector die we vertegenwoordigen.
Wij weten met ons team aan werk /vakmensen dat we zeker voor uw belangen opkomen, zoals we nu al doen en zullen meer kunnen doen met de leden in de toekomst.
Het is natuurlijk wel zo dat we dit natuurlijk ook niet vol kunnen houden op eigen financiële kracht.
Mocht de gunfactor een rol spelen of vertrouwen, dan raden wij zeker aan om toch bij een andere partij aan te sluiten, en dan in de hoop dat men zich gaat inzetten voor uw eigen toekomst.
Voor niets gaat de zon op !  (Een zeer bekende uitdrukking.)
En dat is ook hier het geval, er zal ook enige steun van uzelf moeten afkomen om de kar te trekken.
(Of dit dus bij ons is of bij een andere organisatie)

Met vriendelijke groet,

Iedereen die deel uit maak van de weg heeft er mee te maken. " de irritatie van blauw  of extreem wit licht "
Zo zijn er al meer dan 1600 type verlichting op de markt.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden.

De Regels zijn :

 

 

 

 

 

06 apr. 2019

 

Update 17 juli 2020

De RDW gaat een einde maken aan een irritatie die bij veel automobilisten leeft. Veel nieuwe auto's zijn voorzien van moderne lichttechnieken die in een aantal gevallen leiden tot verblinding van tegenliggers. Extra controle en met de APK wordt het nu meegenomen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/rdw-wil-felle-koplampen-tegengaan-met-strengere-apk-164064

AUTOVERLICHTING EN VRACHTWAGENVERLICHTING

Iedereen die deel uit maak van de weg heeft er mee te maken. " de irritatie van blauw  of extreem wit licht "
Zo zijn er al meer dan 1600 type verlichting op de markt.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden.


De Regels zijn :


Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit stralen.


Alle naar achter gerichte verlichting moet rood stralen.


Alleen het achteruitrijlicht mag geel of wit stralen.

Van deze regels kan niet worden afgeweken. Zo is bijvoorbeeld decoratieverlichting en verlichting onder de auto verboden. 


Dimlicht:

 

 

altijd toegestaan maar verplicht nachts of overdag bij slecht zicht.

Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.


Groot licht:

 


Mag alleen 's nachts gebruikt worden,behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).

Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom.


Dagrijlichten:



Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.


Mistlichten:



Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.
Het mistlicht voor mogen alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.

Achterlichten en kentekenplaatverlichting:

Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

Parkeerverlichting:

Verplicht bij parkeren- of stil staan buiten de bebouwde kom. Dit geldt 's nachts en overdag bij slecht zicht.

Breed- en verstralers:

Deze mogen niet gebruikt worden.

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is verplicht op auto's die hun typegoedkeuring na januari 2011 hebben gekregen.

30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen.
Vanaf die datum moeten de achterlichten van nieuwe auto’s tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.

Felle/blauwe verlichting erg hinderlijk !

We krijgen veel meldingen dat steeds meer auto's hinderlijke verlichting hebben.

Soms lijkt het of auto’s xenonverlichting hebben, maar is er in werkelijkheid sprake van goedkope halogeenlampen. Deze geven veel strooilicht, die voor een verblindend effect kunnen zorgen. In koplampen die daar niet voor gemaakt zijn, wordt achteraf een xenonlamp gemonteerd.
Die lampjes passen niet bij de reflector van de auto, met een verblindend effect tot gevolg.

Van fabriekswege gemonteerde xenonverlichting zorgt, mits goed afgesteld, niet voor overlast bij overige weggebruikers. 
Die lampen voldoen immers aan de wettelijke voorschriften zoals die in de Europese regelgeving is vastgelegd. Inmiddels worden steeds meer nieuwe personenwagens van LED-verlichting voorzien. 
Hetzij als dagrijverlichting, hetzij als dim- en grootlicht. Het zicht voor de bestuurder van de auto is daardoor beter dan met gewone (halogeen) gloeilampen.

Al met al zijn wij van mening dat er meer hinderlijke verlichting in de spiegels of bij tegoed komend verkeer waar word genomen dan in het verleden.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

06 apr. 2019

AUTOVERLICHTING EN VRACHTWAGENVERLICHTING

Iedereen die deel uit maak van de weg heeft er mee te maken. " de irritatie van blauw  of extreem wit licht "
Zo zijn er al meer dan 1600 type verlichting op de markt.

Over verlichting bestaan nogal wat misverstanden.


De Regels zijn :


Alle naar voren gerichte lichten moeten geel of wit stralen.


Alle naar achter gerichte verlichting moet rood stralen.


Alleen het achteruitrijlicht mag geel of wit stralen.

Van deze regels kan niet worden afgeweken. Zo is bijvoorbeeld decoratieverlichting en verlichting onder de auto verboden. 


Dimlicht:

 

 

altijd toegestaan maar verplicht nachts of overdag bij slecht zicht.

Vooral motorrijders vallen beter op als ze altijd hun dimlicht gebruiken.


Groot licht:

 


Mag alleen 's nachts gebruikt worden,behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).

Dit geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom.


Dagrijlichten:



Zijn bedoeld voor overdag en zijn naar voren gericht. Ze moeten automatisch worden gedoofd wanneer de dimlichten aan gaan. Dagrijlichten zijn te herkennen aan de lettercode RL op het lampglas.


Mistlichten:



Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.
Het mistlicht voor mogen alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.

Achterlichten en kentekenplaatverlichting:

Moet altijd gelijktijdig branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.

Parkeerverlichting:

Verplicht bij parkeren- of stil staan buiten de bebouwde kom. Dit geldt 's nachts en overdag bij slecht zicht.

Breed- en verstralers:

Deze mogen niet gebruikt worden.

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is verplicht op auto's die hun typegoedkeuring na januari 2011 hebben gekregen.

30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen.
Vanaf die datum moeten de achterlichten van nieuwe auto’s tegelijkertijd met de dagrijlichten branden.

Felle/blauwe verlichting erg hinderlijk !

We krijgen veel meldingen dat steeds meer auto's hinderlijke verlichting hebben.

Soms lijkt het of auto’s xenonverlichting hebben, maar is er in werkelijkheid sprake van goedkope halogeenlampen. Deze geven veel strooilicht, die voor een verblindend effect kunnen zorgen. In koplampen die daar niet voor gemaakt zijn, wordt achteraf een xenonlamp gemonteerd.
Die lampjes passen niet bij de reflector van de auto, met een verblindend effect tot gevolg.

Van fabriekswege gemonteerde xenonverlichting zorgt, mits goed afgesteld, niet voor overlast bij overige weggebruikers. 
Die lampen voldoen immers aan de wettelijke voorschriften zoals die in de Europese regelgeving is vastgelegd. Inmiddels worden steeds meer nieuwe personenwagens van LED-verlichting voorzien. 
Hetzij als dagrijverlichting, hetzij als dim- en grootlicht. Het zicht voor de bestuurder van de auto is daardoor beter dan met gewone (halogeen) gloeilampen.

Al met al zijn wij van mening dat er meer hinderlijke verlichting in de spiegels of bij tegoed komend verkeer waar word genomen dan in het verleden.

 

Met vriendelijke groet,